Юсаб Консалт
31.01.2020 0

Чи потрібен облік діяльності для фізичних осіб-підприємців

Відповідно до Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні”  бухгалтерський облік – процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень.
У статті 2 даного Закону чітко вказано, що він поширюється на юридичних осіб.
Тобто, робимо висновок, що бухгалтерський облік необхідно здійснювати тільки юридичним особам, а на фізичних осіб ця вимога не розповсюджується. Такий висновок є правильним, але зовсім без обліку фізичним особам-підприємцям неможливо здійснювати свою діяльність.
Наприклад, стаття 292 Податкового кодексу України містить норми по визначенню суми доходу платника єдиного податку, в якій, зокрема, вказано:

– до суми доходу платника єдиного податку включається вартість безоплатно отриманих протягом звітного періоду товарів (робіт, послуг);

– до суми доходу платника єдиного податку третьої групи, який є платником податку на додану вартість за звітний період також включається сума кредиторської заборгованості, за якою минув строк позовної давності.

У статті 177 Податкового кодексу приведено вимоги до визначення об’єкта оподаткування для фізичних осіб-підприємців, крім тих, що обрали спрощену систему оподаткування. Для них важливо визначитися з витратами, які безпосередньо пов’язані з отриманими доходами звітного періоду.

Податковий кодекс оговорює, що фізичні особи-підприємці повинні облік вести в Книгах обліку доходів і витрат для відповідних категорій платників податку. Але ж ми всі знаємо, що ці книги мають доволі просту форму, в яку вписуються підсумкові дані по дню, які потім підсумовуються помісячно, поквартально та за рік.

Якщо зовсім не вести обліку, то як через кілька років згадати обставини здійснення господарських операцій, як зібрати доказову базу для перевіряючих стосовно розрахунків з контрагентами, стосовно відповідності доходів і витрат. Скажите, а для чого мені потрібна така доказова база, адже в тому ж таки Податковому кодексі вказано, що перевіряючі повинні доказувати, що в мене щось неправильно.

Така норма є в кодексі, але коли перевіряючі будуть настійливо стверджувати, що вони праві і фізичній особі донарахують недоїмку та штрафні санкції, та ще й коли такі суми будуть значними, необхідно звертатись до суду. В суді обидві сторони повинні надати докази своєї правоти. Попробуйте тоді за три роки зібрати необхідні документи, якщо облік ніяк не вівся, та ще до документів не було пристальної уваги під час здійснення господарської операції.

І тоді настають прикрі хвилини життя: суми до сплати значні, часу на приведення всього в порядок немає, необхідно платити ще додаткові кошти, щоб зібрати доказову базу та відстояти свою правоту.

З практики можу сказати, що  після перевірок контролюючими органами випадків розчарування в своїй необізнанності  багато.
Якщо Вас це не стосувалось дотепер, то зверніть увагу на необхідність наявності документів, які підтверджують здійснення господарських операцій, (важливо, щоб такі документи були правильно оформлені) та наявність обліку господарських операцій. Облік може бути такий, який дозволить Вам в любу хвилину швидко знайти необхідні документи, та після проходження певного часу дозволить відновити в пам’яті всі деталі господарської операції. Це надасть Вам впевненості при відстоюванні своєї правоти при перевірках, а за необхідності Ви зможете швидко та в повному обсязі зібрати доказову базу відповідності Ваших дій вимогам законодавства України.

Оставьте комментарий

Ваш электронный адрес не будет опубликован.